Deel 2 - Werken in het buitenland: Aangenomen!

14 april 2020 door
Foto van Suzanne Meinsma
Suzanne Meinsma  ◦  1378 keer bekeken  ◦  4 minuten leestijd
Deel 2 - Werken in het buitenland: Aangenomen!

In deel 1 las je alles over het sollicitatieproces voor werken in het buitenland. Van het oriënteren voor de leukste baan tot het voorbereiden op de sollicitatie en het contact met de recruiter van Grenzelooswerk en de werkgever in het buitenland. Na het verlossende bericht (finally!) dat je bent aangenomen, kan het regelen beginnen. In deel 2 lees je hoe je jezelf goed voorbereidt op het avontuur, zodat je relaxed het vliegtuig instapt!

Startdatum bepalen

Afscheid nemen hoort erbij als je gaat werken in het buitenland. Sommigen vertrekken al

binnen een week naar het buitenland en anderen vertrekken pas drie maanden na het verlossende bericht. Iedere kandidaat kan in overleg met de recruiter tijdens de castingdag een geschikte startdatum kiezen. De meeste werkgevers in het buitenland bieden namelijk meerdere startdata aan in verband met trainingen. Er zijn ook werkgevers die heel flexibel zijn en waar je zo kunt starten. Fijn he!? Zo heb je, als je dat wilt, genoeg tijd om dat ene festival bij te wonen en de praktische zaken te regelen.

Contact met een kok aan de andere kant van de wereld

Yes, aangenomen!

Gemiddeld krijg je binnen een week per e-mail of telefoon een reactie op je sollicitatie. Het is altijd spannend om na dagen refreshen (en ja, dat is herkenbaar) een ongelezen mail te ontvangen in je inbox van de recruiter van Yobbers. Fingers crossed en openen maar. Gefeliciteerd! Je bent aangenomen! De werkgever in Lissabon vindt jou een aanwinst voor het team in Portugal. Er gaat van alles door je hoofd. Je bent excited, want nu ga je écht werken in het buitenland. Tegelijkertijd gaat er van alles door je hoofd. Wat moet je regelen in Nederland? Wat heb je nodig om in het buitenland te wonen? En zijn er nog bepaalde dingen die je wilt kopen voor vertrek? Oké, ontspan! Deze praktische dingen heb je binnen no time geregeld. Neem eerst de tijd om dit leuke nieuws te delen met familie en vrienden. Zij vinden het ook leuk om op de hoogte te zijn van jouw avontuur. Hint natuurlijk ook alvast even op een afscheidsfeestje! ;)

Wat moet er allemaal geregeld worden?

Als je gaat werken in het buitenland zijn er een aantal praktische zaken die er geregeld moeten worden, zodat je zorgeloos kan genieten van het avontuur. Voor jezelf én de werkgever is het fijn om dit zo snel mogelijk te doen. Wat je precies moet regelen, verschilt per land. Check bijvoorbeeld je zorgverzekering en reisverzekering. Vergeet je ook niet uit te schrijven in Nederland als je voor een langere periode in het buitenland gaat werken. Vraag bij de werkgever of de Nederlandse ambassade in het buitenland na wat je nodig hebt en geregeld moet hebben bij aankomst. Maar hé, wij zijn de beroerdste niet en hebben natuurlijk ook een artikel geschreven over praktische zaken die aandacht vragen voor vertrek.


Tip: Check of je een geldig paspoort of identiteitsbewijs hebt. Voor landen buiten Europa heb je een paspoort nodig. Binnen de EU-landen en onder andere Zwitserland en Turkije is een identiteitsbewijs voldoende.


Last but not least, een vliegticket! Sommige werkgevers in het buitenland halen jou graag op van het vliegveld. Wel zo handig om hen te laten weten wanneer je aankomt. ;)

Het is zover!

Vandaag stap je op het vliegveld om ein-de-lijk te gaan werken in het buitenland. Je koffer is gepakt, het afscheidsfeest was grandioos en je bent ready to go. Familie en vrienden brengen je naar de luchthaven en eenmaal aangekomen beginnen de eerste zenuwen toch wel naar boven te komen. Dit zijn natuurlijk gezonde spanningen. De bagage is ingecheckt en je loopt door de controle richting het vliegtuig. Na een fijne vlucht land je op bestemming en staat een collega je op te wachten. Wat een warm welkom! Je collega brengt je naar je (tijdelijke) accommodatie. Soms biedt de werkgever een tijdelijke accommodatie aan, zodat je zelf een fijne woonplek kunt zoeken. Bij andere werkgevers is het mogelijk om een accommodatie te delen met een aantal collega’s. Zo maak je snel vrienden in het buitenland. Je kunt natuurlijk kiezen wat je zelf prettig vindt!

Koffer inpakken om te gaan werken in het buitenland

De buurt verkennen

De eerste paar dagen na je aankomst, ben je nog lekker vrij zodat je de stad een beetje kunt leren kennen. Waar zit de dichtstbijzijnde supermarkt, wat is de route naar kantoor en waar zit bijvoorbeeld een pinautomaat. Zo heb je tijd om alvast een beetje te wennen aan je nieuwe woonplek voordat je écht gaat werken in het buitenland bij je nieuwe werkgever.

Je eerste werkdagen in het buitenland

De eerste dagen volg je trainingen of krijg je een (korte) uitleg van de werkgever, zodat je goed voorbereidt aan de slag kunt. Dit is natuurlijk afhankelijk van de werkzaamheden die je gaat doen. Als je nog papierwerk moet doen of een geschikte woning zoekt, dan helpt de werkgever je daar ook bij. Er komt veel op je af tijdens de eerste paar dagen, maar dat is altijd met een nieuw avontuur. Je bent in een nieuwe omgeving, ontmoet nieuwe mensen en start met een nieuwe baan in het buitenland. De meeste werkgevers organiseren leuke groepsactiviteiten zodat je snel nieuwe collega’s leert kennen. Laat het lekker op je afkomen en vergeet niet te genieten!


Het sollicitatieproces en de voorbereidingen nadat je bent aangenomen, brengen jou niet snel meer van stuk. Jij weet precies wat je te wachten staat en wat er bij werken in het buitenland komt kijken. Heb je nog wel een vraag, dan is dat natuurlijk niet erg! Chat, mail of bel ons en we kijken met je mee!


Wonen in het buitenland Buitenland Werken in het buitenland

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Meld je aan om een reactie te plaatsen.
Log in of maak een account

Gerelateerde vacatures